10 Wasiat Rasulullah Kepada Putrinya Fatimah yang Menggetarkan Hati - Renungan Islam | Kisah Inspirasi

10 Wasiat Rasulullah Kepada Putrinya Fatimah yang Menggetarkan Hati

Siapa yang tidak mengetahui Fatimah yang merupakan anak dari Rasulullah SAW yang termasuk kedalam 4 golongan perempuan ummul mukminin yang dijamin masuk Surga oleh Rasulullah SAW. Sebagai anak dari junjungan sekalian alam, tentunya Fatimah selalu mendapat wejangan ataupun wasiat yang bermanfaat dari Rasulullah SAW.

Rasulullah SAW bersabda yang artinya : Dan “perkara yang pertama kali ditanyakan kepada seorang perempuan pada hari kiamat nanti, adalah mengenai sholat lima waktu dan ketaatannya terhadap suami.” (HR.Ibnu Hibbab dari Abu Hurairah)


Sepuluh wasiat yang disampaikan Rasulullah SAW kepada Fatimah sangat bernilai dan untuk dimiliki oleh setiap perempuan supaya menjadi istri salehah. Inilah 10 wasiat Rasulullah kepada Putrinya Fatimah, berikut selengkapnya :

1. Ya Fatimah. Kepada perempuan sedang membuat tepung untuk suami dan anak-anaknya, Allah akan menetapkan kebaikan untuk dirinya dari setiap gamdum. Menghapus keburukannya dan meninggikan derajat perempuan tersebut.

2. Ya Fatimah, kepada perempuan sampai mengeluarkan keringat ketika membuat tepung untuk suami dan anak-anaknya, Allah akan menjadikan Neraka dengan dirinya dengan tujuh tabir pemisah.

3. Ya Fatimah, seseorang perempuan yang memberikan minyak rambut (meminyaki) anak-anaknya kemudian menyisir dan mencuci pakaiannya. Allah akan memberikan pahala untuk ia sebesar pahala memberi pakaian seribu orang yang t3lanj4ang dan memberi makan seribu orang sedang kelaparan.

4. Ya Fatimah, tiadalah perempuan yang menahan kebutuhan tetangganya, melainkan Allah menahannya dari minum telaga kautsar pada hari akhirat nanti.

5. Ya Fatimah, yang paling utama di semua keutamaan ialah ridha suami terhadap istri. Jika suamimu tidak ridha padamu, maka tidak akan mendoakanmu. Ketahuilah wahai Fatimah, marahnya suamimu adalah Kemurkaan Allah.

6. Ya Fatimah, jika seorang perempuan mengandung, maka Malaikat akan memohonampunan baginya, Allah menetapkan pahala baginya setiap hari seperti seribu kebaikan serta melebur seribu kejelekan. Ketika perempuan merasa sakit akan melahirkan, Allah menetapkan pahala baginya sama dengan pahala para mujahidin di jalan Allah. Jika dia melahirkan, maka terhapuslah dosa-dosanya seperti ia dilahirkan dari kandungan ibunya. Bila meninggal ketika melahirkan, maka dia tidak akan membawa dosa sedikitpun. Didalam kubur akan mendapat taman yang Indah merupakan bagian dari taman surga. Allah menetapkan pahala baginya sama dengan pahala seribu orang yang melaksanakan ibadah haji dan umrah, dan seribu Malaikat akan memohon ampunan baginya hingga hari kiamat.

7. Ya Fatimah, tiadalah perempuan melayani suaminya dalam satu hari dan satu malam dengan penuh keikhlasan, melainkan Allah mengampuni dosa-dosa serta memakaikan pakaian padanya di hari akhirat dengan pakaian yang berwarna hijau. Kemudian Allah menetapkan baginya seribu kebaikan di setiap helai rambut pada tubuhnya. Dan Allah akan menetapkan kepadanya pahala seratus kali beribadah haji dan umrah.

8. Ya Fatimah, tiadalah perempuan yang selalu senyum di hadapan suami, melainkan Allah memandangnya dengan penuh kasih sayang.

9. Ya Fatimah, tiadalah seorang perempuan membentangkan alas tidur bagi suaminya dengan penuh rasa ikhlas dan senang, melainkan Malaikat Allah akan menyeru perempuan tersebut dari langit supaya menyaksikan amal pahalanya. Dan Allah akan memberi ampunan atas dosa-dosanya yang lalu dan yang akan datang.

10. Ya Fatimah, tiada perempuan yang memberi minyak rambut (meminyaki) suami serta menyisir kemudian memotong kumis dan meminyaki kumis, kemudian memotong kuku tangan dan kakinya. Allah akan memberikan arak sangat indah kepadanya yang didatangkan dari sungai-sungai dalam Surga-Nya. Kemudian Allah SWT akan meringankan sakaratul maut baginya, kuburannya bagaikan taman di Surga. Dan Allah menghapuskan dan membebaskan dirinya dari siksa api Neraka dan melintasi titian Sirathal Mustaqim dengan mudah dan selamat.

Itulah sahabat semua tentang 10 wasiat Rasulullah SAW kepada putrinya Fatimah yang menggetarkan hati kita semua. Khusus untuk perempuan alangkah baiknya mengamalkan 10 wasiat tersebut dalam kehidupan sehari-hari, Insya Allah akan menjadi perempuan yang baik dan istri salehah, Amiin. Semoga bermanfaat bagi semua.